Булінг (цькування) — діяння учасників освітнього процесу, які полягають у психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві, у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, що вчиняються стосовно малолітньої чи неповнолітньої особи або такою особою стосовно інших учасників освітнього процесу, внаслідок чого могла бути чи була заподіяна шкода психічному або фізичному здоров’ю потерпілого

 

ЗАКОН УКРАЇНИ

 Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу

Верховна Рада України постановляє:

  1. Внести зміни до такихзаконодавчихактівУкраїни:
  2. У КодексіУкраїни про адміністративніправопорушення(ВідомостіВерховної Ради УРСР, 1984 р., N 51, ст. 1122):

 1) Доповнити Кодекс ново юстаттею 173-4 такого змісту:

 «Стаття 173-4. Булінг

 Булінг, тоб томоральне, або фізичне насильство, агресія, у будь-якійформі, або будь-якііншідії, вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу своїм інтересам, що мають ознаки свідомого  жорстокогоставлення —

 тягне за собою накладення штрафу від двадцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

 Ті самі дії, вчинені повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, або вчинені відносно неповнолітнього, або вчинені з особливою жорстокістю —

 тягнуть за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 Вчинення малолітніми, або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, правопорушення, відповідальністьза яке передбачено цією статтею, —

 тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від двадцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

 Приховування випадків булінгу педагогічним, науково-педагогічним, науковим працівником, керівником, або засновником закладу освіти, —

 тягне за собою накладення штрафу відп’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян»;

 2) Статтю 221 після цифр «173 — 173-2» доповнити цифрами «173-4»;

 3) Статтю 255 після цифр «173 — 173-2» доповнити цифрами «173-4».

  1. У ЗаконіУкраїни «Про освіту»(ВідомостіВерховної Ради України (ВВР), 2017 р., 38 — 39, ст. 380):

 1) У статті 1 частину першу доповнити новим пунктом «3-1» такого змісту:

 3-1) булінг — моральне, або фізичне насильство, агресія, у будь-якійформі, або будь-якііншідії, вчинені з метою викликати страх, тривогу, підпорядкувати особу своїм інтересам, що мають ознаки свідомого жорстокого ставлення»;

 2) У статті 25 частину другу, після абзацу дев’ятого, доповнити новим абзацом такого змісту:

 «здійснює контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидіюбулінгу в закладіосвіти; розгляда єапеляційні скарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу за заявою здобувачів освіти, їх батьків, законних представників, інших осіб та приймає рішення за результатами розгляду таких скарг; скликає комісію з розгляду апеляційно їскарги про відмову у реагуванні на випадки булінгу та вживає належних заходів реагування відповідно до її рішень; сприяє створенню безпечного освітнього середовища у закладі освіти»;

 3) У статті 26 частину третю, після абзацу дев’ятого, доповнити новим абзацом такого змісту:

 «затверджує та оприлюднює план заходів, спрямованих на запобігання та протидіюбулінгу в закладіосвіти; розглядає заяви про випадки булінгу відз добувачів освіти, їх батьків, законних представників, інши хосіб та видає рішення про проведення розслідування; скликає комісію для прийняття рішення за результатами проведеного розслідування та вживає відповідни заходів реагування»;

 4) У статті 30 частину другу, після абзацу двадцятого, доповнити чотирма новими абзацами такого змісту:

 «правила поведінки здобувача освіти в закладі освіти;

 план заходів спрямованих на запобігання та протидіюбулінгу в закладіосвіти;

 порядок подання та розглядузаяв про випадки булінгу в закладіосвітивідздобувачівосвіти, їхбатьків, законних представників, інших осіб;

 порядок реагування на доведені випадки булінгу у закладіосвіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу»;

 5) У статті 53:

 у частині першій абзац десятий, післяслів «форм насильства та експлуатації», доповнити словом «булінгу»;

 частину третю, після абзацу четвертого, доповнити новим абзацом такого змісту:

 «повідомити керівництво закладу освіти про відомийїм факт булінгу по відношенню до здобувача освіти або педагогічного, науково-педагогічного, наукового працівника, інших осіб, які залучаються до освітньогопроцесу, свідком яких вони булио собисто, або отримали достовірну інформацію про такий випадок від інших осіб»;

 6) У статті 54:

 частину першу доповнити новим абзацом такого змісту:

 «захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, у тому числі, булінгу, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю»;

 частину другу, після абзацу тринадцятого, доповнити новим абзацом такого змісту:

 повідомляти керівництво закладу освіти про відомийїм факт булінгу по відношенню до здобувача освіти або педагогічного, науково-педагогічного, наукового працівника, іншихосіб, які залучаються до освітнього процесу, свідкомякого вони були, або отримали достовірну інформацію про такий випадок від іншихосіб та в межах своїх повноважень, вживати невідкладних заході вщодо припинення булінгу»;

 7) У статті 55:

 частину другу доповнити трьома новими абзацами такого змісту:

 «подавати заяву керівництву закладу освіти або його засновнику про випадки булінгу по відношенню до дитини або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

 вимагати повного та неупередженого розслідування випадків булінгу по відношенню до дитини, або будь-якого іншого учасника освітнього процесу;

 брати участь у розробці плану заходів, спрямованих на запобігання та протидіюбулінгу в закладі освіти та отримувати інформацію про стан його реалізації»;

 частину третю доповнити двома новими абзацами такого змісту:

 «сприяти керівництву закладу освіти у проведенні розслідування щодо виявлених фактів булінгу;

 виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу у закладі освіти»;

 8) У статті 64 частину першу, після абзацу восьмого, доповнити новим абзацом такого змісту:

 «розробляє та затверджує план заходів, спрямованих на запобігання та протидіюбулінгу в закладах освіти, порядок реагування на випадки булінгу, порядок застосування заходів виховного впливу, а також узагальнює та оприлюднюєі нформацію про випадки булінгу у закладах освіти»;

 9) У статті 71 частину другу доповнити новим абзацом такого змісту:

 випадків булінгу у закладах освіти та заходів реагування на такі випадки, вжитих керівництвом закладу освіти, або його засновником»;

 10) У статті 73 частину четверту, після абзацу третього, доповнити двома новими абзацами такого змісту:

 «здійснювати перевірку заяв про випадки булінгу в закладіосвіти, повноту та своєчасність заходівреагування на таків ипадки з боку педагогічних, науково-педагогічних, наукових працівників, керівництва та засновника закладу освіти;

 отримувати інформацію від центрального органу виконавчої влади у сферіосвіти і науки щодо загального числа випадків булінгу у закладах освіти за визначений період»;

 11) У статті 76 частину другу, після слів «їх адаптації до умов соціальногосередовища» доповнити словами «профілактиці та попередженню булінгу».

  1. Прикінцевіположення
  2. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.
  3. Кабінету Міністрів України протягом трьох місяців з дня набрання чинності цим Законом:привести свої нормативно-правові акти увідповідність ізцим Законом;

забезпечити приведення міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Голова Верховної Ради
України
А. ПАРУБІЙ

 

План заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу 
         в КЗ «ЗДО №43 ВМР»

Назва заходів

Термін виконанняВідповідальний
Проведення просвітницької діяльності з учасниками освітнього процесу,  спрямованої на формування негативного ставлення до протиправних дійУпродовж

року

Завідувач, педагогічні працівники
2Проведення:

Тижня правового виховання «Великі права маленької дитини»

Правового квесту «У фокусі права дитини»

Грудень

2022р.

Лютий 2023р.

Вихователь – методист

Орлик О.Л.

3Проводити обстеження житло-побутових умов проживання дітей, які потребують підвищеної уваги, сімей, що опинилися у складних сімейних обставинах.За

потребою

 

 

Завідувач,

вихователь-методист

4Інформаційний буклет «Безпечний психологічний простір сім’ї»СіченьВихователь-методист
5Благодійна акція «Чужих дітей не буває…»Вихователі
6Консультації для батьків:

«10 порад: чому і як батьки повинні навчити дитину?»

«Упізнай себе, або батьківські помилки та як їх уникнути?»

«Злість. Як з нею бути?»

Жовтень

 

Квітень

 

Грудень

Вихователі
7Консультації для педагогів:

«Дитяча агресія – насильство – чи самозахист?»

ЛистопадВихователь-методист
8Уроки спілкування бля батьків у форматі тренінгу «Три шляхи у вихованні»Березень

2023р.

Вихователь-методист, вихователі
9.В разі виявлені фактів насильства над дітьми негайно надавати інформації відповідним право-охоронним органамПостійноЗавідувач
10.Розробити та провести цикл заходів щодо вивчення та популяризації серед  батьків конвенції ООН про права дитиниЛистопад .Педагоги
11.Пропагувати під час освітнього процесу форму-вання навичок здорового способу життя серед дітейПостійноПедагоги
12.Відеоролик для дітей «Домівка дитинства»

Онлайн-газета для батьків та дітей

«Дружня сімейка».

 

Березень.

 

Упродовж

Року

Вихователь-методист, вихователі

 

13.При необхідності надавати постраждалим від насильства в сім’ї соціально-педагогічні, інфор-маційні послугиПостійноВихователь-методист
14.Популяризувати заходи з питань  родинного виховання на сайті закладуПостійноВихователь-методист, педагоги
15.Робота з дітьми «групи ризику»Упродовж

року

 

Вихователі

16.Розмістити на інформаційному стенді ДНЗ номери телефону гарячої лінії протидії булінгу116000Вересень

2022р.

Орлик О.Л.

 

 

Порядок подання заяви про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти   

(з дотриманням конфіденційності)

  1. Усі здобувачі освіти, педагогічні працівники закладу, батьки та інші учасники освітнього процесу повинні обов’язково повідомити керівника освітнього закладу про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
  2. На ім’я керівника закладу пишеться заява (конфіденційність гарантується) про випадок боулінгу (цькування).
  3. Завідувач закладу видає наказ про проведення розслідування та створення комісії з розгляду випадку булінгу (цькування), скликає її засідання.
  4. До складу такої комісії входять педагогічні працівники (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булерів, керівник освытнього закладу та інші зацікавлені особи.
  5. Рішення комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів комісії.

 

     Потерпілий чи його/її представник також можуть звернутися відразу до уповноважених підрозділів органів Національної поліції України (ювенальна поліція) та Служби у справах дітей.

 

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі освіти

та відповідальність осіб, причених до булінку (цькування)

  • В разі підтвердження факту вчинення булінгу (цькування), за результатами розслідування та висновків Комісії, повідомляються уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Служби у справах дітей.
  • Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу.
  • Керівником освітнього закладу або уповноважені ним особи відповідно чинного законодавства та в межах повноважень здійснюють контроль за виконанням плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькування) в освітньому закладі.
  • Особи, які за результатами розслідування є причетними до булінгу, несуть відповідальність відповідно до частини другої статті 13 (вчинення правопорушень за статтею 1734) Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Скажи булінгу «Ні!»: 5 мультфільмів, які навчають цінувати кожного

  1. «Жив собі чорний кіт»

Мультфільм про те, як живеться чорному коту. Через людські забобони з ним ніхто не спілкується, тому він опинився у повній ізоляції. Всьому причина – чорний колір його шерсті. Що відчуває кошеня, наскільки йому сумно і самотньо? Про це ніхто навіть не замислюється. Щоб не мати клопіт, усі його намагаються обійти десятою дорогою. Однак варто котові забруднитися у білу фарбу – ставлення до нього вмить змінюється.

 

2.Мультфільм «Про пташок»

Історія про зграю горобчиків, які спілкуються між собою, сидячи на дротах. До них прилетіла доброзичлива чуднувата пташка, зовсім не схожа на них, тому горобці не прийняли її до гурту, хоча вона цього хотіла. Щоб позбутися настирної гості, спільнота горобців спочатку її ігнорує. Потім закльовує, намагаючися зігнати зі спільного дроту, не розуміючи, які саме наслідки це може мати для них самих.

  1. «Вірте у любов, вірте у Різдво»

Це історія про їжачка на ім’я Генріх, який уперше прийшов до нового класу. Він би з радістю подружився з однолітками, однак спілкуватися і гратися йому заважають колючки, через які він і сам страждає. Минає час, і напередодні Різдва Генріх помічає, що однолітки шепочуться і сміються за його спиною. Коли засмучений їжачок виходить на шкільне подвір’я, його чекає несподіванка – подарунок від однокласників, завдяки якому вони зможуть дружити і гратися!

  1. «Курка, яка несла всяку всячину»

Це історія про курку, яка мріяла про діточок, і одного разу вона знесла 7 яєць, з яких вилупилося 6 курчаток і один… маленький екскаваторчик. На відміну від чорного кота, не зважаючи на те, що екскаваторчик був не такий, як курчата, батьки його любили і ставились так само, як і до інших.

  1. «Гидке каченя»

«Гидке каченя» – всесвітньо відома казка данського письменника Ганса Крістіана Андерсена. Вперше вона була опублікована у 1843 році. Це історія про маленьке лебеденя, яке з незрозумілих причин потрапило до родини качок. Тільки-но вилупившись із яйця, воно отримало прізвисько Гидке каченя за свою непоказну зовнішність, відмінну від «родичів».

 

Департамент соціальної та молодіжної політики Вінницької ОДА інформує

    

 

https://youtu.be/BY-J_RdPKw4

https://youtu.be/FGT_twc00z0

https://youtu.be/AzSlJV0TmeA

https://youtu.be/ITA3XDOtyPk

https://youtu.be/RSrRtuz_htc)

Анкета для батьків «Булінг та його прояви в дитячому середовищі»

Шановні батьки майбутніх першокласників! Пропонуємо Вам анкету, щодо виявлення рівня знання батьків про булінг та його прояви. Дякуємо за співпрацю.

1.Чи знаєте, Ви, що таке булінг?
а) так;
б) ні;
в) важко відповісти.

2. Чи вважаєте, Ви актуальною проблему булінгу серед дітей?
а) так;
б) ні;
в) важко відповісти.

3. Що з перерахованого Ви можете віднести до булінгу?
а) побиття іншої людини;
б) моральне приниження іншої людини;
в) залякування іншої людини;
г) обмеження свободи вибору іншої людини;
д) вимагання грошей від іншої людини.
е) інше

4. Хто на Вашу думку найчастіше може бути буллером (ініціатор булінгу) ?
а) ровесник Вашої дитини;
б) ровесники (кілька дітей разом);
в) старші учні;
г) старші учні (кілька дітей разом);
д) члени родини;
ж) вчитель школи;
з) інше (хто саме).

5. Чи була Ваша дитина в ролі жертви, коли інші знущалися над нею?
а) так
б) ні
в) не знаю

6. До кого, на Вашу думку, Ваша дитина може звернутися по допомогу, щоб захиститися від булінгу?
а) до друзів;
б) до батьків або інших родичів;
в) до вчителів;
г) до директора школи;
д) до шкільної медсестри;
е) до шкільного психолога або соціального педагога;
з) інше (до кого саме).

7. Що Ви можете зробити, щоб покращити стосунки між дітьми?

8.Чи стикалися ви з кібербулінгом (образа в соціальних мережах)?
а) так
б) ні
в) не чув про таке

9. Як що зустрічались з цим. У якому форматі це було?

а)поширення брехні про когось
б) розміщення фотографій, які компрометуюсь когось, у соціальних мережах;
в)надсилання повідомлень або погроз, які ображають когось
г) видання себе за когось іншого/іншу і надсилання повідомлень іншим людям від його/її імені.

10.Чи знаєте Ви, що в Україні діє закон, який захищає дітей від булінгу?
а)так
б)ні

11. Визначте до яких служб, в разі булінгу, можна звернутися ?